Eva Nivbrant Wedin | Psykologi
8840
page,page-id-8840,page-template-default,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-7.4,wpb-js-composer js-comp-ver-4.4.4,vc_responsive

Psykologi

När jag hade jobbat tio år som musik- och rytmiklärare tyckte jag att jag behövde lära mer om psykologi. Jag ville förstå mer kring mina elever och vad som hände i klasserna, och jag började läsa psykologi på universitetet egentligen bara för att bli en bättre lärare. Men det var så intressant så jag fortsatte. Jag läste in psykologilärarutbildningen och undervisar nu även inom vissa områden inom psykologi.

Psykologi?

Jag är speciellt intresserad av områden man har nytta av som lärare:

  • Utvecklingspsykologi
  • Gruppsykologi och samarbete (se också konflikthantering)
  • Minne och inlärning

Inom ramen för studiedagar, föreläsningar och kurser belyser jag dessa ämnen utifrån olika infallsvinklar, ofta med koppling till undervisning eller samarbete i arbetslag.

Det kan handla om frågor som exempelvis:

  • Vad är rimligt att kräva vid olika åldrar?
  • Hur undervisar man förskolebarn?
  • Vad innebär det att knäcka 7-årsnöten?
  • Varför blir tonåringar så ”konstiga”?
  • Hur kan jag underlätta för eleverna att lära?
  • Kan man hjälpa eleverna att samarbeta?
  • Hur förebygger man mobbning?
  • Gruppundervisning eller individuellt?
  • Straff eller belöning?
  • Inre/yttre motivation?
  • Koncentrationsförmåga?
  • Har motoriken någon betydelse?
pratbubbla_psykologi